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Academic Year/course: 2023/24

439 - Bachelor's Degree in Informatics Engineering

30245 - Software Architecture


Syllabus Information

Academic year:
2023/24
Subject:
30245 - Software Architecture
Faculty / School:
110 - Escuela de Ingeniería y Arquitectura
Degree:
439 - Bachelor's Degree in Informatics Engineering
ECTS:
6.0
Year:
3
Semester:
Second semester
Subject type:
---
Module:
---

1. General information

 

The subject "Software Architecture" builds on the knowledge acquired in the subject "Software Engineering" and provides students with techniques and patterns for the construction of medium, large and very large software systems . It is a compulsory subject within the "Software Engineering" specialization.

 

These approaches and objectives are aligned with Goal 9 of the Sustainable Development Goals (SDGs) of the United Nations Agenda 2030 (https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/), in such a way that the acquisition of the learning results of the subject provides training and competence to contribute to some extent to their achievement.

 

2. Learning results

 

  • Know how to design software architectures based on components, frameworks and factories.

  • Know how to make software designs with a wide range of patterns.

  • Know how to identify the most common antipatterns in a software design.

  • Know how to design and document the architecture of a software system, from different points of view and levels of abstraction.

  • Know the basic techniques of MDA and applies them in object-oriented design.

 

3. Syllabus

 

  • Introduction to software architecture

  • Software architecture documentation

- Module View; Component and Connector View. Distribution View

- Interface documentation

  • Architectural patterns

- Layered architectures

- Client/Server

- Broker

- Publication-subscription

- MVC

- Microservices

  • Antipatterns

 

4. Academic activities

 

Lectures: 24 hours

Theoretical sessions in which the contents of the subject will be explained

Problems and cases: 10 hours

Discussion and interpretation of design patterns

Laboratory practices and software development: 18 hours

Advanced software development

Teaching assignments: 15 hours

Presentation and discussion with the professor of the exercises, works and practices developed

Personal study and team software development: 77 hours

Assessment tests. 6 hours

 

5. Assessment system

 

The subject will be assessed in the global assessment modality by means of the following activities:

- Intermediate tests (60% of the grade, minimum 5 out of 10). They will consist of exercises and evaluable teaching assignments individually or in groups and individual theoretical-practical written tests.

- Practical laboratory development (40% of the grade, minimum 5 out of 10). Software development will take the form of work and/or practices to be developed in teams.

If the student has not passed any of these activities during the semester, they will have the opportunity to pass the subject by means of a global test in the two official exam calls.

 


Curso Académico: 2023/24

439 - Graduado en Ingeniería Informática

30245 - Arquitectura software


Información del Plan Docente

Año académico:
2023/24
Asignatura:
30245 - Arquitectura software
Centro académico:
110 - Escuela de Ingeniería y Arquitectura
Titulación:
439 - Graduado en Ingeniería Informática
Créditos:
6.0
Curso:
3
Periodo de impartición:
Segundo semestre
Clase de asignatura:
---
Materia:
---

1. Información básica de la asignatura

La asignatura "Arquitectura Software" parte de los conocimientos adquiridos en la asignatura de "Ingeniería del Software" y proporciona a los alumnos técnicas y patrones para la construcción de sistemas software de tamaño mediano, grande y muy grande. Es una asignatura obligatoria dentro de la especialidad en "Ingeniería del Software".


Estos planteamientos y objetivos están alineados con el Objetivo 9 de los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) de la Agenda 2030 de Naciones Unidas (https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/), de tal manera que la adquisición de los resultados de aprendizaje de la asignatura proporciona capacitación y competencia para contribuir en cierta medida a su logro.

2. Resultados de aprendizaje

  • Sabe diseñar arquitecturas software basadas en componentes, en frameworks y en factorías.

  • Sabe realizar diseños software con una amplia gama de patrones.

  • Sabe identificar en un diseño software los antipatrones más comunes.

  • Sabe diseñar y documentar la arquitectura de un sistema de software, desde distintos puntos de vista y niveles de abstracción.
  • Conoce las técnicas básicas de MDA y las aplica en el diseño orientado a objetos.

3. Programa de la asignatura

  • Introducción a la arquitectura de software
  • Documentación de la arquitectura software
    • Vista de Módulos; Vista de Componente y Conector. Vista de Distribución
    • Documentación de interfaces
  • Patrones arquitecturales
    • Arquitecturas por capas
    • Cliente/Servidor
    • Broker
    • Publicación-suscripción
    • MVC
    • Microservicios
  • Antipatrones

4. Actividades académicas

Clases magistrales: 24 horas

Sesiones teóricas en las que se explicarán los contenidos de la asignatura

Problemas y casos: 10 horas

Discusión e interpretación de los patrones de diseño

Prácticas de laboratorio y desarrollo software: 18 horas

Desarrollo de software avanzado

Trabajos docentes: 15 horas

Presentación y discusión con el profesor de los ejercicios, trabajos y prácticas desarrollados

Estudio personal y desarrollo software en equipo: 77 horas

Pruebas de evaluación: 6 horas

5. Sistema de evaluación

La asignatura se evaluará en la modalidad de evaluación global mediante las siguientes actividades:

Pruebas intermedias (60 % de la nota, mínimo 5 sobre 10). Consistirán en ejercicios y trabajos docentes evaluables individualmente o en grupo y en pruebas escritas teórico-prácticas individuales.

Desarrollo práctico de laboratorio (40 % de la nota, mínimo 5 sobre 10). Se planteará el desarrollo de software en forma de trabajo y/o prácticas a desarrollar en equipo.

Si el estudiante no ha superado alguna de estas actividades durante el semestre, tendrá la oportunidad de superar la asignatura mediante una prueba global en las dos convocatorias oficiales.